ПОРАДИ ДЕВІДА ЛЬЮЇСА
Хочете зростити обдаровану дитину? Вам на допомогу – поради Девіда Льюїса, що узагальнив досвід тисяч родин, де є обдаровані діти.
- Я відповідаю на всі запитання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання і висловлення дитини я сприймаю серйозно.
- У нас у квартирі стоїть вітрина, на якій дитина може демонструвати свої роботи. Я не сварю дитину за безлад у кімнаті чи на письмовому столі, якщо це пов’язане з творчим заняттям і робота ще не закінчена.
- Я виділив дитині кімнату чи спеціальний куточок винятково для самостійних творчих занять.
- Я показую дитині, що люблю її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
- Я надаю дитині можливість у виявленні турботи.
- Я допомагаю дитині будувати її плани і приймати рішення.
- Я намагаюся показати дитині цікаві місця.
- Я допомагаю дитині поліпшувати результати її роботи.
- Я допомагаю дитині нормально спілкуватися з дітьми і радий бачити їх усебе в оселі.
- Я ніколи не кажу дитині, що вона гірша від інших дітей.
- Я ніколи не караю дитину приниженням.
- Я купую дитині книжки за її інтересами.
- Я привчаю дитину самостійно мислити.
- Я регулярно читаю дитині.
- Я привчаю дитину до читання з дитинства.
- Я пробуджую фантазію й уяву дитини.
- Я уважно ставлюся до потреб дитини.
- Я знаходжу час, щоб щодня побути з дитиною на одинці.
- Я дозволяю дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
- Я ніколи не сварю дитину за невміння і помилки.
- Я хвалю дитину за навчальну ініціативу.
- Я вчу дитину вільно спілкуватися з дорослими.
- Я дозволяю дитині гратися з усяким мотлохом.
- Я спонукаю дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
- У заняттях дитини я знаходжу гідне похвали.
- Немає тем, які я не обговорюю з дитиною.
- Я допомагаю дитині бути особистістю.
- Я допомагаю дитині знаходити телепрограми.
- Я розвиваю в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
- Я ніколи не відмахуюся від невдач дитини.
- Я заохочую в дитині максимальну незалежність від дорослих.
- Я вірю в здоровий глузд дитини і довіряю їй.
Заповіді щасливого батьківства
- Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти, або – як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а собою.
- Не вимагай від дитини платні за все, що ти для неї робиш: ти дав їй життя, як вона може віддячити тобі? Вона дасть життя іншому, той - третьому: це необоротний закон подяки.
- Не зганяй на дитині свої образи, щоб в старості не їсти гіркий хліб, бо, що посієш, те й пожнеш.
- Не стався до проблем дитини зверхньо, бо їй тяжкість її життя важка не менше, ніж тобі твоя. А може, і більше, тому що у неї ще немає досвіду.
- Не принижуй!
- Не муч себе, якщо не можеш чогось зробити для своєї дитини, муч – якщо можеш і не робиш.
- Вмій любити чужу дитину. Ніколи не роби чужому те, що не хотів би, щоб інші зробили тобі.
- Люби свою дитину будь-якою, тому що дитина – це свято, яке поки що з тобою.
Пам'ятка 1 «Як спілкуватися з дитиною»
- Спілкування на рівних. Рівень очей.
- Запитувати в дітей поради.
- Попросити дитину вас чому-небудь навчити.
- Цікавитися планами дитини та їх враховувати.
- Просити допомогти в чому-небудь. Після цього не критикувати.
- Давати посильні поручення з відомим успіхом.
- Схвалення взагалі (у цілому).
- Підтримка у важкій ситуації (навести приклад із власного життя, знайти три позитивних моменти – оптимістичний погляд на життя).
- Якщо ви не праві, просіть вибачення.
- Дозволяйте дитині виражати свої почуття і діліться своїми.
- Дозволяйте робити дітям помилки і зустрічатися з їхніми наслідками (негативний досвід-це теж досвід).
- 100 % -ва увага хоча б 15 хвилин щодня.
- Концентруйте увагу не на помилці, а на тому, як вийти зі складної ситуації.
- Тілесний контакт 2-3 рази на день мінімум.
- Докази, нотації та висновки («У твоєму віці треба б знати…»). Нотації приводять до бажання боротьби і помсти.
- Обзивання і висміювання (навіть жартівливі) призводять до зниження самооцінки дитини → невпевненість в собі та своїх можливостях.
Пам'ятка 2 «Що треба пам'ятати батькам дитини, яка зростає»
- Дитина формується під впливом того оточення, в якому зростає.
- Дитина, що зростає в оточенні критики, навчається засуджувати.
- Дитина, що зростає в оточенні ворожості, стане агресивною.
- Дитина, що зростає в страху, буде всього боятися.
- Дитина, що зростає в оточенні глузувань, стане сором'язливою і боязкою.
- Дитина, що зростає в атмосфері заздрості, заздритиме.
- Дитина, що зростає в оточенні заохочення, навчиться бути впевненою у собі.
- Дитина, що зростає в атмосфері терпимості, навчиться бути терплячою
- Дитина, що зростає в атмосфері любові, навчиться любити.
- Дитина, що зростає в оточенні чесності та справедливості, навчиться бути правдивою і справедливою.
Пам'ятка 3 «Покарання. Подумай, навіщо?»
- Покарання не повинно шкодити здоров'ю – ні фізичному, ні психічному (воно має бути корисним). Покарання – це обмеження гарного, а не спричинення поганого.
- Якщо є сумніви (карати чи не карати) – не карайте (ніяких покарань «про всяк випадок»).
- Покарання – не за рахунок любові. Ні в якому разі не забирайте подарунки на знак покарання.
- Якщо ви з'ясували, що вчинок скоєно давно, краще не карайте.
- Покарання – але без приниження. Якщо дитина відчує перевагу вашої сили над її слабкістю, і вважає, що ви несправедливі – покарання подіє у зворотному напрямку.
- Якщо ви самі в поганому настрої, якщо ви втомилися, якщо роздратовані – не карайте.
Батьківські установки та їх вплив на розвиток особистості дитини
Тип установки | Словесна характеристика | Спосіб спілкування з дітьми | Наслідки в розвитку дитини |
Прихильність, доброзичливість і любов | Дитина-центр моїх інтересів | Ласкаве ставлення, невимушена гра з дитиною | Відчуття безпеки, нормальний розвиток особистості |
Явне відчуження | Ненавиджу дітей, не буду через них марнуватися | Відчуження, уникання контактів, жорсткі вчинки | Агресивність, уповільнення емоційного розвитку |
Надмірна вимогливість | Не хочу мати такої дитини. Можна було б змінити на кращу | Ніколи не хвалить, відсутня система заохочень, часто лає | Фрустрація, невпевненість у собі, страх |
Надмірне опікування | Роблю все для дитини, усього себе присвячуючи їй | Квапливість, надмірне підлаштовування під настрій дитини, обмеження її самостійності | Уповільнення соціалізації, нездатність проявляти самостійність, інфантильність |
Великий вплив на особистісний розвиток школярів відіграють також типи батьківських стилів виховання.
1. Гіпопротекція – це нестача опіки і контролю за поведінкою, яка іноді досягає повної бездоглядності. Вона частіше проявляється як нестача уваги і турботи до фізичного й духовного благополуччя дитини, її справ, інтересів, тривог тощо. Невключеність дитини в життя сім'ї призводить до асоціальної поведінки через незадоволеність потреби в любові і прихильності.
2. Домінуюча гіперпротекція проявляється в підвищеній, загостреній увазі до дитини і турботі. Це надмірна опіка і контроль поведінки, стеження, численні заборони і обмеження. Дитину не привчають до самостійності, пригнічують розвиток її самостійності і відповідальності. Це призводить або до реакції емансипації, або до безініціативності, невміння постояти за себе
3. Потуральна гіперпротекція – це виховання за типом «кумир сім'ї», потурання всім бажанням дитини, надмірне заступництво і обожнювання, що призводять до непомірно високого рівня домагань дитини, нестримного прагнення до лідерства і вищості, яке поєднується з недостатньою завзятістю і опорою на власні можливості. Підсилює істероїдні акцентуації у дітей.
4. Емоційне відкидання. Дитина в сім'ї – це тягар. Її потреби ігноруються. Іноді з нею жорстоко поводяться. Батьки вважають дитину тягарем і проявляють загальне невдоволення нею. Часто зустрічається приховане емоційне відкидання: батьки прагнуть завуалювати реальне ставлення до дитини підвищеною турботою і увагою. Цей стиль виховання має найбільш негативний вплив на особистісний розвиток дитини.
5. Жорстокі взаємини можуть проявлятися відкрито, коли на дитині зривають зло, застосовуючи насильство, або бути прихованими, коли між батьками і дитиною стоїть «стіна» емоційної холодності і ворожості.
6. Підвищена моральна відповідальність: не відповідають віку і реальним можливостям дитини вимоги безкомпромісної чесності, почуття обов'язку, порядності, покладання на нього відповідальності за життя і благополучча близьких, наполегливі очікування великих успіхів у житті - все це природно поєднується з ігноруванням реальних потреб дитини, його власних інтересів , недостатньою увагою до його психофізичним особливостям.
Найбільшою мірою шкодять дитині непослідовний, змішаний стиль виховання, неузгодженість і суперечливість установок батьків на процес виховання, оскільки постійна непередбачуваність реакцій батьків позбавляє дитину відчуття стабільності оточуючого світу, породжуючи в неї підвищену тривожність.
Психологічні особливості підліткового віку
Підлітковий вік– етап онтогенезу, що знаходиться між дитинством і ранньою юністю. Він охоплює період від 10-11 до 14-15 років.
Характеристика підліткового віку:
- Початок статевої зрілості.
- Відбувається розвиток абстрактно-образного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу до вирішення задач.
- Підліток починає усвідомлювати себе як особистість.
- Новоутворення цього періоду – становлення нового рівня самосвідомості (“Я – концепції”), що виявляється в прагненні зрозуміти себе, свої можливості й особливості, свою подібність до інших людей і свою відмінність – унікальність і неповторність.
- Провідною діяльністю, в якій формується центральне новоутворення особистості підлітка, виступає інтимно-особистісне спілкування.
- Виникає потреба у визначенні свого місця в соціумі, отриманні суспільного визнання.
- Підвищення інтересу до свого іміджу й визнання однолітками.
- Процеси збудження у нервовій системі переважають над процесами гальмування, тому виникають безпричинні зміни настрою, з’являється імпульсивна, чутлива поведінка.
Особливості підліткового віку:
- неузгодженість процесів статевого дозрівання, загальноорганічного розвитку та соціального формування;
- прагнення бути і вважатись дорослим;
- формування самосвідомості;
- потреба у спілкуванні з однолітками;
- реакція групування;
- виражений інтерес до якогось виду діяльності (хобі-реакція);
- виникає інтерес до протилежної статі й до власної зовнішності.
Психологічні особливості юнацького віку.
Юність – це період розвитку людини, що відповідає переходу від підліткового віку до самостійного дорослого життя.
Характерні особливості юнацького віку (15-18 років):
- Продовження фізичного росту і розвитку
- затверджується самостійність особистості
- розвиток самосвідомості
- проявляється нова особливість - самокритичність, прагнуть глибоко розібратися у своєму характері, у почуттях, діях і вчинках
- формуються і визначаються риси характеру (помітно зростають сила волі, витримка, наполегливість, самоконтроль),
- відбувається становлення світогляду, усвідомлення протиріч життя
- більш усвідомлено починають ставитися до навчання
- формуються пізнавальні й професійні інтереси
- спілкування з однолітками є інтимно-особистісним
- сильний вплив однолітків, особливо на імідж і соціальну поведінку, але спостерігається і потреба в спілкуванні з дорослими
- потреба в любові, емоційному теплі, порозумінні, душевній близькості, з’являються серйозні захоплення
- формується здатність будувати життєві плани.